onsdag 24 februari 2010

Vitrinskåp

Före
Här börjar stommen ta form på underskåpen. Ritningen uppsatt på väggen (mäta, kontrollera) Ritningen var på millimetern anpassad till befintliga fönster och dörrar. När delarna väl monterats, så sitter de där de sitter och det är svårt att ändra på i efterhand, så jag har nog aldrig mätt upp så mycket förut. En milstolpe var när vi satte dit stenskivan.
För att klara av ett så stort arbete som att platsbygga ett kök så räcker det inte med en fogsvans och en hammare. Jag fick hyra in mig i ett nedlagt snickeri, de nyaste maskinerna var sålda men det fanns tillräckligt för att jag skulle kunna hyvla och såga köksdelarna och vi köpte in en pelarfräs så vi kunde profilfräsa bl.a. luckorna.
Små lådor för förvaring kan man inte få nog av.
Om du inte har tålamod nog att bygga alla stommar. Kan förnyande av gamla stommar med nya luckor vara ett alternativ se här.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Vilket underbart kök! Precis min stil. Nu gäller det bara att övertala maken! Vi bor i ett hus från 1942 och de tidigare ägarna har satt in ett furukök. Det är inte precis min stil. Tycker det känns som att vara i en fjällstuga.... Jättekul att ni visar hur ni har gjort. Nu har jag fätt MASSOR av inspiration.
Hälsningar Gudrun

Vår sekelskiftes-dröm sa...

Gudrun:
Tack så mycket för din fina kommetar.
Kram Anette

Anonym sa...

Åh gud vad vackert!!!!

Helly på vift sa...

Det ser ju inte ens ut som samma utrymme som innan. Fantastiskt att ni kunde se potentialen och sedan förverkliga den... :-)

Susanne sa...

Oj oj man kan inte tro det är sant..Sån skillnad..Vilket fantastiskt jobb ni gjort..det är sååå vackert..Följer med spänning..Kram till dagen..Susanne

Maritha sa...

Håller med Helena; det krävs ett välutvecklat estetiskt sinne för att se potentialen i det utrymme som var innan, pch få ett så fint resultat! Kram på er!

Anonym sa...

Anette jag är alldeles tagen av både köksrenovering , tårttillverkning och allehanda ting....sluta hos oss på IVA och börja sälj era tjänster...NI HAR SÅ STOR POTENTIAL!!!
Kram Annika H

Med en doft av lavendel sa...

herre jösses så fint det blev, och vad duktiga ni är som har gjort allt själva. jag kommer oxå inom kort visa vårt kök vi gjorde för 2 årsedan. kram annika

Vår sekelskiftes-dröm sa...

Annika H:
Tusen tack för de snälla orden. Dick skickar en kram till dig.
Kramar Anette