onsdag 2 juni 2010

Recept till stora festen

Jag fick en utmaning av min dotter på svensk tjej på Sicilien att jag skulle lägga ut mitt favorit recept. Följ gärna utmaningen!Nu när det är student och olika fester i sommar så har jag ett recept på fläskfilé för 50 personer här är receptet:

Svarta Örnens fläskfilé

(Receptet är till för 50 personer kan minskas efter eget hus)


7 kg fläskfilé klappas in med följande kryddblandning:
1/2 dl salt
2 tsk svartpeppar
3 tsk mexkrydda
2 tsk finstött rosé peppar
2 tsk salvia och dragon.
Kryddblandningen kan utökas något om man gör ett stort recept. Prova er fram!

Marinad

2 msk salt
1,5 tsk svartpeppar
4 dl vinäger
1 liter olja
2-4 pressade vitlöksklyftor
1 dl finhackad rödlök
2 dl finhackad persilja
1 dl kapris
( 3 dl köttsky efter stekningen)


Obs!
*Gör marinaden några dagar i förväg köttskyn lägger man i efteråt.
*Stek filén och gör den sedan färdig i långpannan i 225 graders ugnsvärme i 15-20 minuter.
*Låt svalna, men ej kallna.
*Lägg i hela filébitar i marinaden i några timmar eller 1 dygn före serveringen.
*Skär upp och häll marinaden över de tunna uppskurna fläskfleérna.

Bon appétit!

Den är perfekt till många personer och så himla god och lite arbete på festdagen.

7 kommentarer:

hemma hos lilla mej sa...

Vad gott det låter mums.Vad smidigt att inte ha så mycket att göra på festdagen.1000 tack för receptet alltid.skoj att testa nya .Önskar dej en underbar dag .Kramar Rita ♥

Penseldraget sa...

hej
vilket perfekt recept till sommarens alla bjudningar =) de ska jag garanterat prova låter så gott...
kram pia

Annies Blå sa...

Hej! Mmm, vad det låter gott. Sällan jag gör mat åt så många, men man kanske borde ordna storbjudning nu när man fick ett sådant bra recept! /Annie

Skogslyckan sa...

Det receptet skall jag spara, låter väldigt gott, och inte heller allt för mycket arbete. Det är en bra kombination det...
Kram pia

Jenny sa...

Hej Anette!
Det låter gott! Bra att det inte krävs så mycket arbete heller:)



kraam Jenny

Vit som snö sa...

Suveränt med rätter som kan fixas i förväg! Ska skriva upp det här. Det lät gott!
Kram Cilla

Huset vid ån sa...

Tack snälla för dina rara o omtänksamma ord inne hos mig...Kram Therese