tisdag 26 oktober 2010

Hur man gör en staty

Jag har i tidigare inlägg visat lite bilder på statyn jag gjorde av min fru. Det har blivit lite frågor om hur man gör en staty, så jag tänkte i detta inlägget berätta lite om det. Jag började med att gjuta en grund, i den fäste jag några järn för att armera och gjuta runt. Materialet är fincement och jag delade upp gjutningen i 4 steg med en ny form varje gång, men då är det svårt att få fäste mellan varje lager så man bör man måla primer mellan, ett annat alternativ är att gjuta hela stycket på en gång. När cementen brunnit färdigt så mejslade jag ut statyn med stämjärn och slägghammare. Det här arbetet påminner lite om hur man skulpterat i sten under tusentals år. Man får anpassa figuren efter valet av material , inga ut stickande delar de går av när man hugger ut dem, cement håller inte för det. Det gäller att vara försiktig med smådetaljerna, på bilden mejslas en finger ut med bara handkraft. Det finns inga genvägar, om man gör det för hand så är det lättare att ha kontroll på kraften, inga maskiner är så känsliga som en hand.

Efter att ha färdigställt formen, så målades statyn i en ljus marmorliknande färg. Färgen är en helmatt putsfärg.

Nu till något helt annat. Vi har fått en Award från Linda som har Jolins inredning. Tack snälla Linda :-) Hon bor i ett fint gammalt renoverat hus och hon har gillar avskavt och vitt, besök gärna hennes fina inspirerande blogg.

5 kommentarer:

Skogslyckan sa...

Var jag inte sugen innan så blev jag det väl nu..lägger det i min tjocka mapp med mina trädgårdsdrömmar! Tack för inspirationen!
Kram Pia

Unknown sa...

Vilket enastående arbete, en mer personlig kärleksförklaring en detta finns nog inte. Du är verkligen en händig man.
Ha en bra dag, kram Ing-Britt

Hanna sa...

Häftigt.
Hanna

Vit som snö sa...

Helt otroligt fint gjort! Både hantverksmässigt och "kärleksmässigt"!!!
Djupt imponerad!
Kram Cilla

schubert sa...

Underbar ditt arbete, grattis.
Schubert.