onsdag 5 december 2012

Julstök

 
 Jag har gjort goda lussebullar och receptet har jag tagit ifrån  Ica:s Julens mat tidning som finns gratis i butiken. Det är kesella och ett ägg i smeten och bullarna blev riktigt fluffiga.
 Jag använde inte vedspis ugnen, men det blev en nostalgisk bild.
 Jag förstår inte hur de lyckades att baka förr i den, när man inte riktigt har koll på temperaturen.
 
   Men det går perfekt att laga mat på spisplattorna och värma maten i ugnen.
 Årets blossa glögg, den är jättegod kall och snygg med den vita designen.
 
Sen är ju spisen en värmekälla kalla dagar, man kan ju inte värma sig med glögg jämnt.

16 kommentarer:

fianathome sa...

Vacker julig bild. Jag har inte smakat glöggen än. Jag smakade på chokladglöggen vilken var mumsig.
Ha det så varmt och skönt i fina huset.
kram
Fia

♥Annica-Hilmas hus♥ sa...

Å, så gott med lussekatter!!
Bilden med bullarna i ugnen är hur mysig som helst!

Önskar dig en härlig onsdag!

Kram Annica

Anonym sa...

Kesella gör susen!!!
Ser verkligen mysigt ut med bakplåten i vedspisen. Hög mysfaktor.
Kram
AC

Vardag och flärd sa...

Så julmysigt du gjort med gamla bruksföremål! Jag trodde nog att du gräddat bullarna i vedspisen! Om du skulle vilja göra det nån gång kan du gå in på http://gelashemochtradgard.blogspot.se/, hon skriver ett långt inlägg om hur man gör när man bakar i vedspis. Det är ganska längesen hon skrev det så du får söka men det är ganska lätt att söka på henne sida. Hon har för övrigt många bra tips.
Ha en fin dag!
Kram Eva

Mys och hemtrevnad sa...

jag använder med kesella i mina lussebullar. Jag brukar även göre en sats utan saffran och då tar jag kesella vanilj i bullarna...blir supergott! Kramis semlan

Hanna sa...

mysigt att baka.
Hanna

EM sa...

Ser supergott ut! Vilken fluff ni fått på dom...
När jag bakade i vedspisen så vände jag plåten efter halva tiden. Muffins är det jag testat... helt klart ätbara...
kram elsamarianne

Nillis sa...

Underbara bilder, bullarna ser verkligen fluffiga och goda ut. kramis

Nillis sa...

Underbara bilder, bullarna ser verkligen fluffiga och goda ut. kramis

Photo by Maria sa...

Saknar vedspisen jag hade i mitt förrförra boende.. Gav så härlig och mysig värme.. Nä jag fattar inte heller hur de klarade att baka i den, jag hade bränt varenda gång tror jag..

Kram Mia

Njut Av Livets Goda Ting sa...

Jättehärliga bilder... Man verkligen känner julstämningen i ert vackra och mysiga hem :)
Lussekatter... mums...
Ha en fin kväll.
Kram
Jessica

Meta sa...

vad mysigt att kunna använda spisen till mat i alla fall. på min koloni skall jag ha min mammas gamla vedspis,
När jag ser det här längtar jag till det blir klart.
Ha en fortsatt fin vecka
Kram Meta

pysslan sa...

Jag har ju också vedspis med en go ugn, men tyvärr inga plåtar till ugnen, annars hade jag bakat där, det kan jag lova;)
Måste fråga var du köpt året blossa glögg? Har ju sett blossa i affären men inte med den fina flaskan.

Kram/Rosie

Ullis sa...

Mums! Ser riktigt smaskigt ut! Tänkte fråga dig hur du gjorde när du bakade i vedugnen, men såg senare att det inte var så det gick till... Vi har också en vedeldad ugn och det skulle vara så spännande att använda den någon gång, men jag förstår inte heller hur man ska ha koll på temperaturen.
HA en fin dag!
Ullis

Maria - Villa Krutbruket sa...

Hej!

Vad charmigt att baka i den gamla ungnen.

Hoppas ni har en bra dag, i snöovädret! Kram Maria

Vår sekelskiftes-dröm sa...

Hej Pysslan!
Glöggen har jag köpt på Systembolaget.
Kram Anette